دسته : وبلاگتاریخ: 2018/02/13
«به وقت شام» سینمای انقلاب در مصاف اسلام آمریکایی است

به گزارش کافه وبلاگ نویسان به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو از مشهد، جمال یزدانی شب گذشته در سلسله جلسات گفتار عصر به مناسبت سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: نقد سینما، عمدتا نقدهای فنی و هنری شده که شکی در اهمیت آن هم نیست، اما اهمیت بسیار کمی به محتوایی داده می شود و از آن مقدار تقریبا هیچ چیز مبتنی بر اندیشه امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی نیست.

یزدانی با تبیین پیشرفت ادبیات نقد به سوی اندیشه‌های امام راحل، افزود: ادبیات نقد فیلم ما چقدر توانسته به سمت اندیشه‌های امام(ره) پیش برود؟ این سوالی است که در همه عرصه‌ها مطرح می‌شود، کلان تئوری امام را باید بتوانیم در تمام حوزه‌ها به کار ببریم، نقد امشب ما از «به وقت شام» هم بر همین اساس است.

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع)، بر عینیت داشتن راهکارهای امام خمینی تاکید داشت و گفت: چارچوب امام در عرصه عینیت نیز چکش خورده و کاربردی است، این تفاوت اندیشه او با سایرین است، صراحت و شفافیت حاتمی‌کیا در «به وقت شام» نسبت به کارهای قبلی او به این سبب است که او در جبهه حاضر و دیده که جوانان انقلابی ما با اندیشه امام چقدر خوب با دشمن می‌جنگند، به همین دلیل فیلم صریح و شفاف است و گفتار امام  را از همه چیز خود بروز می‌دهد.

وی در عرصه‌هایی مانند جنگ اقتصادی و اجتماعی، حاتمی‌کیا را بی‌کار برشمرد و گفت: این کارگردان چون در جنگ‌های اقتصادی و اجتماعی عینیت ندارد، هنوز صریح و درست نتوانسته وارد شود.

یزدانی با تاکید بر تلاش حاتمی‌کیا برای بازنمایی مفهوم اسلام آمریکایی در «به وقت شام»، بیان داشت: همه هنر این فیلم سامان‌دهی و بازنمایی کلیدواژه اسلام آمریکایی امام(ره) است، واژه‌ای که امام انتخاب کرد برای مقابله با دشمن و در بیانیه‌ای فرموده بود که ای کاش همه تجاوزات دشمنان، مانند تجاوز عیان روسیه به افغانستان بود! و بعد به پیچیدگی مبارزه با اسلام امریکایی اشاره کردند و بحران مقدس نماهای متحجر که مرزشان کامل مشخص نشده؛ این تیپ‌بندی امام را می‌شود در ادبیات هنری مطرح کرد و حتما آثار خوبی بر پرداخت فیلم‌ها، فیلمنامه‌ها و نقدها می‌گذارد.

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) دشمن را آگاه بر اهمیت اسلام امریکایی و گره‌گشایی آن دانست و تصریح کرد: طرف مقابل هم خوب فهمیده که باید همین اسلام را تقویت کرد، داعش یک نماد اسلام امریکایی است، دو پایه محوری که موجب انقلاب شدند تحجرستیزی و ستم‌ستیزی بودند، مایه اصلی تحجر غفلت است، در مقابل آن در اسلام آگاهی و بینش کامل را داریم؛ حاتمی‌کیا هم بر ظلم، بیداد و تحجر تکیه کرده و بیانشان می‌کند.

وی با تحسین دقت نظر حاتمی‌کیا در بیان تحجر و التقاط در اسلام، اظهار داشت: حاتمی کیا تفکیک قائل شده بین تحجر و التقاط و سپس شیوه مواجهه صحیح با آنها را نشان می‌دهد و تیپ انسان انقلابی را با شناخت خوبی که خودش دارد، می‌نمایاند، چون این شخصیت‌ها را می‌شناسد و مختصات رفتاری آنها را در تمام عرصه‌ها می‌شناسد، ویژگی‌هایی همچون خانواده‌گرایی، به اصول پایبند است و صریح آن را مطرح می‌کند در کنار مذاکره و دستاورد، مردمداری، پیشرو در جانفشانی، منطق مستدل بیانی و کلامی، مبانی قرآنی، شهادت مرتبه محوری دارد، امیدواری دائمی.

یزدانی در پایان حاتمی‌کیا و مجیدی را از پیشتازان خط تفکر امام در سینما دانست و گفت: در هند مجید مجیدی و در سوریه حاتمی‌کیا، نفوذ تمدنی اندیشه امام در بام‌های جهان هستند، این حرکت را باید آگاهانه در جای جای جهان شروع کنیم، مستند از سینما هم جلوتر است و ادبیات امام را در جاهای دیگر دنیا بومی کرده است.