دسته : دسته‌بندی نشدهتاریخ: 2017/12/07

زهرا محدث خراسانی، نویسنده و شاعر کودک و نوجوان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به شاخصه‌های شعرمذهبی به ویژه با موضوع پیامبر(ص) برای کودکان و نوجوانان، عنوان کرد: این نوع شعر برای مخاطب کودک و نوجوان روان، ساده و برخوردار از مؤلفه‌های ملموس و عینی در ارتباط با پیامبر(ص) همچون، رئوف و بخشنیده بودن ایشان همراه است.
صراحت و عینی‌گرایی در پرداختن به اشعاری با موضوع پیامبر(ص)
وی ادامه داد: به طور کلی شعر در خصوص پیامبر(ص) برای مخاطب کودک و نوجوان باید از صراحت و صمیمیت و عینی‌گرایی خاصی برخوردار باشد.

این شاعر کودک و نوجوان در پاسخ به این سوال که چرا شاعران کمتر به موضوع پیامبر(ص) آن هم در حوزه کودک و نوجوان پرداختهاند، افزود: به دلیل ناتوانی شاعران از نوشتن در خصوص زندگی واقعی پیامبر(ص) و عدم توانایی در ایجاد ارتباط برای کودکان با آنچه می‌دانند.
مهربانی و عطوفت؛ وجه مغفول مانده اشعار با مضمون پیامبر(ص)
محدث خراسانی در خصوص وجه مغفول مانده شخصیت پیامبر(ص) در شعرهای کودک و نوجوان، اظهار کرد: مهربانی، عطوفت، گذشت، از جمله این موارد است، همچنین در شعر مذهبی بیشتر به وجه جنگاوری و دلاوری بزرگان دین توجه شده تا وجه مهربانی و گذشت آنان که وجه سازنده‌تر و مؤثرتری دارد و این یکی از کاستی‌های شعر مذهبی چه معاصر و کهن است.

وی در پاسخ به این سوال که شعرهای مذهبی به ویژه با موضوع پیامبر(ص) برای کودکان و نوجوانان دچار تکرار و کلیشه شده است، در این زمینه چه نوآوری‌هایی باید صورت گیرد، عنوان کرد: شاعر با مطالعه و در اختیار داشتن منابع درست و معتبر می‌تواند به درک زندگی بزرگان دین و ارائه‌ی آن با مضمون‌پردازی به خلق شعر بپردازد. بنابراین منابع مورد نیاز شاعر مطالعه و در اختیار داشتن اسنادی صحیح و معتبر است تا با مطالعه از طریق الهام به کشف و خلق اثر بپردازد.
تصویرگری در لایه محتوایی شعرمذهبی نباید به استناد آن آسیب بزند

این نویسنده با اشاره به نقش تصویرگری در لایه‌های محتوایی شعر، اظهار کرد: باید گفت تصویرگری نباید تا آن حد باشد که به استناد شعر آسیب برساند، شاعر باید بداند و مراقب باشد که از بیان وقایع دور نماند و هر چیز در شعر را به کمال تعادل نه افزاط و تفریط برساند.

محدث خراسانی در پاسخ به این سوال که آیا اشکال محتوایی در اشعار مذهبی با مضمون پیامبر(ص) آن هم در برای مخاطب کودک و نوجوان به دلیل کم بود منابع روان است، بیان کرد: عدم توانایی شاعر در ارائه‌ی صحیح مضمون و گاه حتی موضوع مورد نظر دلیل این امر است، به این صورت که به علت عدم شناخت صحیح زندگی پیامبر(ص) شاعر ناتوان از مضمون‌پردازی است.

 وی در خصوص حمایت‌های دولت و مراکز فرهنگی در ترویج و گسترش شعر مذهبی به ویژه پیامبر(ص)، عنوان کرد: متأسفانه این حمایت‌ها تک بعدی بوده و فقط شامل چند بخش از شعر آیینی بوده است به این ترتیب که نهادهای فرهنگی بیش از همه افراط کرده‌اند و کنگره شعر رضوی را به لحاظ کمی و نه کیفی به کرات برگزار کردند ولی برای دیگر بزرگان دین مثل حضرت محمد(ص) تا توانستند کمکاری کردند.

این شاعر در پاسخ به این سوال که چرا کودکان ما شناخت زیادی از پیامبر(ص) خود ندارند و چگونه می‌توان در قالب شعر ایشان را به بچه‌ها معرفی کرد، تصریح کرد: چون کودکان هنوز فرصت درک و دریافت و شناخت‌هایی چنینی را تجربه نکرده‌اند. این مسئولیت شاعران و هنرمندان است تا در قالب هنر مفاهیم ارزشمند را به آنان نشان دهند و این می‌طلبد تا شاعر خود به شناخت و درک صحیح و ژرف زندگی بزرگان دین با مطالعه‌ی هدفمند تاریخ اسلام دست یابد و در شعر منعکس کند.

وی در خصوص تغییرات این گونه‌ی شعری در قبل و بعد انقلاب، گفت: چون بحث شعر کودک است و از طرفی شعر کودک قبل از انقلاب به لحاظ کمی رشد چندانی نداشته است، نمی‌توان این اشعار را در قبل و بعد انقلاب مورد ارزیابی قرار داد.