پیشنهاد آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز طبیعی داخل جاده‌ها/ تاثیر تغییرات اقلیمی بر ایمنی راه‌ها

  • جمعه / ۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۶:۵۷
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1401030604092
  • خبرنگار : 99999
  • چاپ

یک کارشناس ارشد ایمنی و مدیریت بحران پیشنهاد کرد که داخل کنار نقاط حادثه‌خیز ترافیکی، نقاط حادثه‌خیز طبیعی نیز به طورکامل داخل جاده‌ها آشکارسازی و اعلام گردد.

مرتضی اکبرپور داخل گفت‌وگو با کافه بلاگ، درباره وضعیت ایمنی و مقاومت شبکه راه‌های کشور داخل برابر مخاطرات طبیعی مانند زلزله، سیل، فرونشست و … تشریح کرد:‌ زمانی که داخل سازمان مدیریت بحران کشور مسئولیت داشتم، پیوستی را داخل قانون جدید مدیریت بحران کشور قرار دادیم که بر اساس آن هر پروژه‌ای اعم از سوی ساختمان‌های دولتی، بیمارستان‌ها، مدارس، راه‌ها و … باید پیوست پدافند غیرعامل و پیوست مدیریت بحران داشته باشند. معنای این پیوست این می باشد که حتما باید داخل ساخت این‌ها یکسری باید و نبایدهای فنی رعایت گردد. من معتقدم اگر این موضوع داخل دستورکار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته و ضمانت‌های لازم به جهت اجرای آن اندیشیده شود، آنگاه می‌توانیم ادعا کنیم که داخل راستای استحکام‌بخشی سازه‌ها و کارکرد آن داخل زمان اضطرار و بحران قدمی برداشته‌ایم.

نقاط حادثه‌خیز طبیعی هم داخل جاده‌ها آشکارسازی شود

او با طرح این پیشنهاد که دستگاه‌های مسئول باید علاوه بر نقاط حادثه‌خیز ترافیکی، نقاط حادثه‌خیز طبیعی را نیز داخل جاده‌ها شناسایی و آشکار سازی کنند، تشریح کرد: داخل برخی از سوی این نقاط، تابلو و علائم وجود دارد اما کافی نخواهد بود. ما داخل مسیر جاده‌ها، تابلوهای هشداردهنده را کمتر می‌بینیم. داخل برخی از سوی جاده‌ها هم این تابلوها دچار فرسودگی شده می باشد. باید به مردم خاطرنشان کرده شود که مثلا داخل این قسمت داخل راه خطر رانش زمین، فروریزش یا جاری شدن سیلاب و … وجود دارد و این باید به طورکامل انجام گردد.

اکبرپور ادامه داد: حتی می‌توان نقاط امن جاده‌ها داخل صورت بروز حوادث را نیز آشکارسازی و به مردم اعلام نمود. مثلا به مردم بگوییم که اگر خدای نکرده زلزله‌ای داخل جاده‌ای رخ داد، بهتر می باشد داخل کدام مناطق توقف کنند. خاطرم هست که داخل زمان زلزله چندسال قبل که تهران را هم تحت تاثیر قرار داد، برخی از سوی مردم از سوی خانه بیرون آمده و با خودرو روی پل یا زیر آن توقف کرده بودند که این اقدام بسیار اشتباه بود.

بیشتر بخوانید:

وضعیت ایمنی جاده‌های منتهی به شمال خوب نیست

حمل و مرگ و ترافیک!

خطر زمین لغزش داخل چالوس و هراز

این کارشناس ارشد ایمنی و مدیریت بحران با تاکید بر اینکه ایمنی راه‌ها باید از سوی طریق دستگاه‌های متولی از سوی جمله وزارت مسکن، راه و شهرسازی، پلیس راهنمایی و رانندگی، وزارت کشور، استانداری‌ها و … پیگیری شود، تشریح کرد: این دستگاه‌ها باید درباره این مسائل حساسیت به خرج دهند و به جهت حل آن پیگیر باشند.

اکبرپور با انتقاد از سوی اینکه نباید صرفا به فکر مدیریت بحران پس از سوی حادثه باشیم، تشریح کرد: هر وقت حادثه‌ای رخ دهد، ظاهر می‌شویم و می‌خواهیم بحران را مدیریت کنیم. این خوب است، اما قبل از سوی آن چه؟ واقعیت این می باشد که قبل از سوی آن سیستمی که باید بر پیشگیری تمرکز کند، تعطیل می باشد و برنامه و بودجه‌ مورد نیاز به جهت بخش پیشگیری داخل نظر گرفته نمی گردد. درست مانند افرادی که بالای سر فردی آسیب‌دیده حضور پیدا می‌کنند و به جهت از سوی دست رفتن یا آسیب دیدنش افسوس می‌خورند، اما قبل از سوی آن به جهت جلوگیری از سوی آسیب دیدنش کاری انجام نداده‌اند.

ایمنی راه‌ها داخل هنگام بحران‌های طبیعی قابل قبول نیست

او با بیان اینکه ایمنی راه‌ها داخل صورت وقوع بحران‌ها و حوادث طبیعی وضعیت قابل قبولی ندارد؛ تشریح کرد: به جهت ارتقا وضعیت ایمنی راه‌ها و جاده‌ها جای کار زیادی وجود دارد. به عنوان مثال دو جاده شمالی کشور یعنی چالوس و هراز دچار فرسودگی شده‌اند. باید فکری به جهت حل این مشکلات گردد. اخیرا داخل مواردی دیده‌ام که جاده‌ای را به جهت انجام عملیات تعمیر و عمرانی مسدود می‌کنند که امیدوارم واقعا کار عمقی و درستی انجام شود و مشکلات جاده‌های ما رفع گردد.

اکبرپور با بیان اینکه پدافند غیرعامل هم به موضوع ایمنی جاده‌ها داخل برابر مخاطرات ورود کرده می باشد. تشریح کرد: هدف این می باشد که بتوان زیرساخت‌ها و کارکردها را داخل شرایط بحران طی کرد و این کار خوبی می باشد. اگر ما امروز اقداماتمان را داخل این خصوص شروع کنیم، با توجه به حجم راه‌ها و شرایط موجود می‌توان گفت که 10 تا 20 سال دیگر، کار تمام می‌شود. حتما می‌دانید که راه‌های ما باید داخل زمان بحران باز باشد تا امدادرسانی و تردد بدون وقفه و اخلال انجام گردد.

تاثیر تغییرات اقلیمی بر ایمنی راه‌ها

به خاطرنشان کرده این کارشناس ایمنی تغییرات اقلیمی نیز یکی دیگر از سوی مواردی می باشد که بر ایمنی راه‌ها و شریان‌های حیاتی تاثیرگذار است، چرا که داخل مواردی رانش زمین، فروریزش یا حتی فرونشست می‌تواند تاثیراتی را داخل ایمنی راه‌ها داشته باشد.

معاون پیشین سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر ضرورت توجه به مدیریت ریسک به جای مدیریت بحران، تشریح کرد: اگر قرار می باشد جاده‌ای ایمن شود، باید باتوجه به تمام مولفه‌ها به موضوع مدیریت ریسک توجه کنیم. به همین علت هم می‌خواهم از سوی رسانه‌ها خواهش کنم که موضوع مهم مدیریت ریسک را از سوی مسئولان مطالبه کنند. امروز کشورهایی زیادی داخل دنیا از سوی این طریق توانستند ایمنی خود را ارتقا دهند. اگر امروز کشوری مانند ژاپن علیرغم وقوع زلزله‌های متعدد خسارت چندانی ندارد، علتش همین توجه به مدیریت ریسک می باشد. باید این اصل را مورد توجه قرار دهیم که نباید آنچه که به دست خودمان می‌سازیم، بلای جانمان گردد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • – کافه بلاگ از سوی انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • – نظرات پس از سوی تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید