متروی پرند روی ریل توافق

بر اساس اطلاعات به دست امده توسط کافه بلاگ، پرند یکی از سوی شهرهای اقماری اطراف تهران می باشد که تنها ۳۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد و داخل سال‌های اخیر رشد پرشتابی داخل حوزه جمعیت پذیری داشته به گونه‌ای که قبل بینی شده می باشد تا سال ۱۴۰۵ تعداد ساکنان آن به مرز ۷۰۰ هزار نفر برسد. بررسی‌ها نشان داده می باشد که مردم این شهر به جهت کار، تحصیل و سایر امور روزانه، تردد بالایی به پایتخت دارند؛ به گونه‌ای که براساس آمارهای ترافیکی اعلام شده، روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند تردد دارند که عمده این افراد از سوی وسایل حمل و نقل شخصی به جهت طی این مسافت استفاده می‌کنند.

تردد بالای مردم به پرند و تهران مسئولان استان تهران را به این فکر انداخت که هم به جهت کاهش حجم ورودی خودروهای شخصی به تهران و هم به منظور کاهش تصادفات داخل جاده تهران- ساوه خط متروی تهران را به پرند برسانند. این تصمیم ۱۷ سال قبل گرفته شد و سالهاست مردم پرند چشم انتظار رسیدن قطار مترو به شهرشان هستند.

خط متروی پرند که بیش از سوی ۹۰ درصد اقدامات ساختاری و عملیات ساختمانی آن تکمیل شده، نیاز به تامین اعتبار دارد؛ اعتباری که براساس قانون باید شرکت عمران شهر پرند و حکومت آن را تامین کند و داخل اختیار شرکت متروی تهران به عنوان مجری طرح قرار دهد. تکمیل خط متروی پرند داخل مجموع نیازمند ۲۳۰۰ میلیارد تومان منابع مالی می باشد و از سوی آنجایی که شرکت عمران پرند و حکومت توان پرداخت نقدی آن را ندارند، اعلام نمودند که نسبت به تهاتر یک زمین ۲۵ هکتاری داخل ازای تکمیل خط مترو اقدام خواهند نمود؛ زمینی که پس از سوی کش و قوس‌های فراوان و با ورود وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی ، استانداری تهران و نمایندگان مجلس، نهایتا آماده تحویل شده و آن گونه که مدیرعامل شرکت متروی تهران اعلام می‌کند مراحل واگذاری آن به پیمانکاران داخل حال انجام می باشد تا امیدی دوباره به تکمیل پروژه خط متروی پرند تزریق گردد.

مسعود درستی داخل گفت‌وگو با کافه بلاگ، در مورد ویژگی‌های خط متروی پرند می‌گوید: بر اساس برنامه ریزی اولیه، خط متروی پرند از سوی ایستگاه شاهد داخل خط یک مترو منشعب شده و با طی مسیر ۵۰ کیلومتری با ۵ ایستگاه به شهر پرند می‌رسد. ۳۰ کیلومتر اول خط متروی پرند با ایستگاه‌های شهرآفتاب و فرودگاه امام خمینی(ره) به بهره برداری رسیده است، اما ۲۰ کیلومتر پایانی که شاه بیت خط متروی پرند است، هنوز بلاتکلیف مانده است.

وی با بیان اینکه تنها ۲۰ کیلومتر از سوی احداث و بهره برداری خط متروی تهران – پرند ( بخش حد فاصل ایستگاه فرودگاه امام خمینی تا پرند ) باقی مانده که عملیات ساختمانی آن بیش از سوی ۹۰ درصد و عملیات زیر سازی نیز حدود ۹۹ درصد پیشرفت داشته است، ادامه می‌دهد: تکمیل خط متروی پرند بسیار با اهمیت است؛ چرا که با اتصال شهر جدید پرند به خط یک مترو به واسطه ایستگاه شاهد، می‌توان مسیر تجریش تا پرند را تنها داخل یک ساعت طی کرد و با یک حساب سر انگشتی می‌توان دریافت بهره برداری از سوی این مسیر ۲۰ کیلومتری چه تاثیر بزرگی بر کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک و آلودگی های زیست محیطی دارد.

مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه به جهت بهره برداری از سوی خط متروی پرند باید منابع مالی از سوی سوی حکومت و شرکت عمران شهر پرند تزریق می‌شد چراکه شهرداری تهران براساس قانون نمی‌تواند حتی یک ریال به جهت خطوط متروی خارج از سوی محدوده تهران هزینه کند، می‌افزاید: ما مشکلات نقدینگی داخل حکومت را درک می‌کنیم؛ اما پیمانکار ما نیز به جهت ادامه کار نیازمند تأمین اعتبار لازم می باشد و به همین علت سال گذشته به شرکت عمران شهر جدید پرند و استانداری تهران اعلام کردیم پیمانکار حاضر می باشد تا زمین مجاور ایستگاه متروی شهر پرند را که حدود ۲۵ هکتار می باشد ، به ازای اعتباراتی که هزینه کرده و مخارجی که قبل رو دارد ، به عنوان معوض بردارد؛ اما باید کاربری آن تعیین تکلیف گردد. مسئولان امر نیز از سوی این پیشنهاد استقبال کرده و اعلام نمودند که یا پول می دهند و یا نسبت به تهاتر زمین اقدام می‌کنند اما این فرآیند با کندی قبل رفت.

وی ادامه می‌دهد: نهایتا پس از سوی اعلام زمان‌های مختلف به جهت تحویل زمین، چند روز قبل صورتجلسه واگذاری بخشی از سوی اراضی شهر جدید پرند به پیمانکاران به جهت تکمیل مراحل ساخت و تجهیز ایستگاه متروی پرند به امضاء رسید تا روند تامین منابع مالی به جهت پیشبرد کارهای باقی‌مانده این پروژه مهم عمرانی وارد مرحله جدیدی شود؛ البته زمین ۲۵ هکتاری به قطعات کوچکتری تقسیم شده تا به فروش برسد و داخل یک مسیر کاملا قانونی و شفاف درحال انجام امورات می باشیم.

درستی داخل پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افتتاح این خط مترو به ۲۲ بهمن سال جاری می رسد، می‌گوید: براساس برنامه ریزی‌ها با توجه به تزریق اعتبارات مربوطه و علیرغم تأخیرات به وجود آمده، سعی خواهیم کرد فاز اول خط متروی پرند یعنی یک خط آن را تا ۲۲ بهمن ماه سال‌جاری یا اوایل اسفندماه به بهره برداری برسانیم. افتتاح دو ایستگاه میان راهی و ریل دوم نیز قاعدتا به سال‌های بعد موکول می شود که براساس اولویت به جهت آنها برنامه‌ریزی گردیده است.

انتهای پیام