- دوشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۱ / ۰۰:۰۵
- دستهبندی: تجسمی و موسیقی
- کد خبر: 1401040603483
- خبرنگار : 71656
- چاپ
«حراج ملی ایران بیش از سوی ۴۲ میلیارد تومان فروخت و گران ترین اثر این حراجی، ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان چکش خورد.»؛ خبری که طی ۴۸ ساعت اخیر داخل فضای فرهنگ و هنر منتشر شده و حاشیه هایی را این بار به لحاظ اخذ مجوز و همچنین فرجام آثار فروخته شده، متوجه این رویداد کرده می باشد.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داخل اعتراض به عرضه و فروش آثار تاریخی داخل «حراج ملی»، اعلام کرده است: «هیچ مجوزی به جهت این حراجی از سوی سوی این وزارتخانه صادر نشده و موضوع داخل حال بررسی است.»
اما مسوولان حراجی می گویند، «از ارشاد مجوز گرفته اند و این مساله نشان می دهد که این رویداد اجازه قانونی به جهت فعالیت داشته است.»
در این میان معاون هنری هم داخل گفت وگویی با یکی از سوی رسانه ها، تاکید کرده حراج ملی مجوز آنها را دریافت کرده اما به جهت ارائه آثاری که متعلق به میراث فرهنگی است، آنها باید پاسخگو باشند؛ زیرا آثار حراج ملی دو دسته هستند که آثار هنری آن از سوی طرف معاونت هنری مجوز دریافت میکنند و آثار دیگر داخل حوزه اختیار میراث فرهنگی هستند.
و البته هشدار مسوولان میراث فرهنگی هم به نظر می رسد بیش از سوی مجوز، متوجه وضعیت آثار پس از سوی فروش و جلوگیری از سوی قاچاق آنها باشد؛ چنانچه عنوان گردیده است، «با توجه به قدمت و نفاست این آثار، خروج آنها از سوی کشور ممنوع بوده و برابر با ماده ۵۶۱ مجازات اسلامی جرم محسوب میشود.»
مرتضی ادیبزاده ـ سرپرست ادارهکل موزههای کشور ـ هم داخل پاسخ به پیگیری کافه بلاگ، از سوی بررسی موضوع حراج ملی و اعلام نتایج آن داخل روزهای آینده، خبر داده است.
با این نگاه شاید بتوان گفت با توجه به پیچیده بودن مکانیسم رویدادی مانند «حراج ملی» و با توجه به تنوع آثار از سوی صنایع دستی و هنرهای تجسمی گرفته تا آثاری نفیس با قدمت بالا، این شبهه داخل صدور مجوز، بیش از سوی همه تبدیل به سدی شده که جلوی نظارت کامل را می گیرد.
در این زمینه بخوانید:
اعتراض به «حراج ملی»: خروج این آثار از سوی کشور جرم است
حراج ملی ایران بیش از سوی ۴۲ میلیارد تومان فروخت
در همین راستا خبرنگار تجسمی کافه بلاگ سراغ هادی پورجاوید، یکی از سوی مدیران رویداد «حراج ملی» رفته می باشد تا پاسخ آنها را هم بشنویم.
او می گوید: «مجموعه حراج ملی یک مجوز کلی از سوی ارشاد دریافت کرده که نشان میدهد این رویداد اجازه قانونی به جهت فعالیت دارد. درخصوص برگزاری این حراج ما بر اساس همان روال قانونی و آیین نامهای جلو رفتیم و از سوی خود اتحادیه صنایع دستی و اشیای قدیمی نیز مجوز دریافت کردیم. آن چیزی که الان به عنوان مجوز برگزاری حراج وجود دارد نیز همین است.»
پورجاوید ادامه می دهد: «یک آیین نامه مدونی تدوین نشده و آن چیزی که لزوم داشت، اخذ مجوز از سوی وزارت ارشاد و اتحادیه صنایع دستی و اشیای قدیمی بود، که ما نیز همین روال را طی کردیم. اتفاقا خیلی استقبال میکنیم که اگر قرار باشد یک آیین نامه تدوین شود، ما بر اساس آن جلو برویم.»
او همچنین به نقش وزارت صمت با توجه به مستقر بودن مرکز ملی فرش ایران داخل آن و حضور فرش داخل هفتمین دوره این حراج توضیح می دهد: «ما حراج فرش را به صورت اختصاصی برگزار نکردیم. فرش نیز جزوی از سوی صنایع دستی محسوب میشود و اخذ مجوز از سوی اتحادیه صنایع دستی و اشیای قدیمی تهران کفایت میکرد.»
اصالت سنجی آثاری که به منظور فروش داخل حراج به نمایش گذاشته میشوند همواره جای بحث بوده و داخل مواقعی نیز به حیاط اظهارنظرهای گوناگونی تبدیل گردیده است.
مدیر حراج ملی داخل پاسخ به این سوال که چه روشی را به منظور اصالت سنجی آثار داخل قبل گرفتهاند؟ می گوید: «تعداد زیادی از سوی آثار یا از سوی خود هنرمندان یا از سوی مجموعهداران نزد ما آورده می گردند. این آثار پس از سوی آن وارد فرآیند اصالت سنجی میشوند و طی یک سلسله مراتبی بالا میآیند و داخل طبقهبندی کارشناسان مبنی بر اصالت آثار، تعدادی از سوی کارها حذف میشوند و برخی آثار نهایتا به حراج میرسند که توسط کارشناسان زبدهی ما اصالت سنجی شده و به جهت حراج تأیید شدهاند. اینکه اما ما از سوی چه کارشناسانی استفاده می کنیم، به زودی داخل سایت حراج ملی منتشر خواهد شد.»
اما گفتهی مدیر حراج ملی درباره انتشار اسامی کارشناسان داخل سایت این رویداد داخل حالی مطرح شده که حراج تهران پس از سوی پانزده دوره همچنان اسامی کارشناسان خود را محفوظ نگاه داشته می باشد و حالا باید دید خط مشی مدیران «حراج ملی» علیرغم اینکه کم و بیش اتهام اصالت آثار بین هر دو رویداد مشترک است، با استناد به کدام استدلال چنین متفاوت تعریف شده می باشد؟
پورجاوید همچنین داخل ادامه درباره اینکه آیا وزارت ارشاد به جهت نحوه اصالت سنجی آثار خط مشی تعریف کرده بود یا خیر؟ تاکید می کند: «ما با وزارت ارشاد جلسات متعددی داشتیم. آیین نامهای درحال تدوین است، ولی کلیت، همان مجوزی بود که باید از سوی وزارت ارشاد به منظور برگزاری رویداد اخذ میکردیم.»
او داخل ادامه، این واقعیت که آثاری با بالای صد سال قدمت نیز داخل این رویداد به حراج گذاشته شدهاند را تصدیق می کند و داخل واکنش به آئیننامهی ابلاغ شدهی هیات حکومت به جهت ممنوعیت خروج آثاری با قدمت بالا، بار دیگر به پروسه اعطای مجوز اشاره می کند و می گوید: «هر فعالیتی نیاز به مجوز دارد و حراج ملی هم نیاز به یک مجوز کلی از سوی ارشاد داشته که دریافت شده و به ما نیز اعلام شده که باید مجوزمان را از سوی ارشاد دریافت کنیم و ما نیز همین کار را انجام دادیم و اگر بخواهید می توانیم داخل اختیارتان قرار دهیم.»
با نگاهی به آثار ارائه شده داخل هفتمین حراج ملی، به آثاری متعلق به عصر قاجار می رسیم که حضور آنها داخل این رویداد و فروش اغلبشان، گواهی بر نداشتن یک ساز و کار بروکراتیک درست و هماهنگی سازمانی میان وزارتخانههای مختلف است.
و اما حالا بحث اینجاست که آیا این آثار هرجایی که صاحب آنان بخواهد، راهی خواهند شد؟ پرسشی که از سوی سوی مرتضی ادیبزاده، سرپرست ادارهکل موزههای کشور با یک پاسخ صریح همراه است: «با توجه به قدمت و نفاست این آثار، خروج آنها از سوی کشور ممنوع بوده و برابر با ماده ۵۶۱ مجازات اسلامی جرم محسوب میشود.»
مدیر حراج ملی داخل همین راستا و داخل پاسخ به بحث ممنوعیت خروج آثار، این چنین به شرح کلیات حراج می پردازد و البته بر ممانعت از سوی ارزبری تاکید می کند: «صحبت مجموعه حراج ملی این می باشد که بیاییم چند موضوع را به آن بپردازیم. اولا اینکه چرا حراجی باید برگزار شود؟ فرض کنید که از سوی حراجیها دیگر حمایتی صورت نگیرد و مجوزی به جهت ادامه فعالیت آنان صادر نشود. اتفاقی که میافتد این می باشد که افراد علاقهمند و مجموعهداران باید به دبی و کشورهای دیگر به منظور خرید سفر کنند که یک ارزبری بزرگ اتفاق میافتد. به واسطه چنین رویدادهایی اما افراد می توانند داخل کشور خودشان این کار را انجام دهند و خریدشان را انجام دهند.»
او ادامه می دهد: «نکته بعدی گردش چرخه اقتصاد هنر می باشد. یک درصد آنچه داخل حوزه هنر تولید میشود داخل اقتصاد گردش پیدامی نماید. این مجموعه درحال کوشش می باشد تا طی یک آیین نامه مشخص داخل قالب یک حراج با رعایت تمام اصول قانونی به رونق اقتصاد هنر کمک کند. حراج ملی یک ضیافتی می باشد که افراد داخل آن راجع به هنر بگویند و بشنوند.»
انتهای پیام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- – کافه بلاگ از سوی انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- – نظرات پس از سوی تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.