رئیس شورای شهر تهران گفت: چندین بار توضیح دادم که تراکم یک مسئله و تراکم فروشی مسئله دیگری است. تراکم خاصی در طرح جامع و تفصیلی در نظر گرفته شده که از ۱۲۰ درصد به بالاست و بستگی به شرایط دارد.
همشهری آنلاین- مهدی چمران در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه هوشمندسازی طرحی عملیاتی است که باید اجرایی شود، اظهار کرد: مشکلی که برای فاوا در دو سال پیش ایجاد شد، منجر به عقب ماندگی هایی در این حوزه شد و ما مرتباً در این خصوص ایراد گرفتیم. هرچند تلاش کردیم این روند اصلاح شود.
وی درخصوص تراکم فروشی در شهر، یادآور شد: بنده چندین بار توضیح دادم که تراکم یک مسئله و تراکم فروشی مسئله دیگری است. تراکم خاصی در طرح جامع و تفصیلی در نظر گرفته شده که از ۱۲۰ درصد به بالاست و بستگی به شرایط دارد.
رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: در بخشی از مراکز تجاری نیز تراکم ۷۵۰ درصد در نظر گرفته شده و در هر صورت اگر از تراکم مصوب، تجاوز شود تخلف است. در مواردی که بیش از میزان مصوب اقدام شده، متخلفین به دادگاه معرفی شده اند. در مواردی حتی پروانه نیز صادر شده بود اما از آن جلوگیری کردیم که البته این موارد نادر است. در دهه ۷۰ بعضاً تراکم را معامله می کردند اما وقتی طرح جامع مبنای امور قرار گرفت، تجاوز از طرح تخلف محسوب شد.
چمران ادامه داد: در مواردی ارتفاع طبقه را افزایش داده اند و تراکم افزایش یافته است. در مواردی افراد می گویند تراکم می خرند و ۶ طبقه می سازند. اگر در نقاطی از شهر باشد که امکان ساخت باشد تراکم ارائه خواهد شد و نیازی به خرید تراکم نیست.
وی افزود: حدود ۳۰۰ نقطه با قیمت های مختلف بر اساس بهای عوارض ساختمانی تعیین شده و هرچه زیربنا بیشتر باشد عوارض بیشتری پرداخت می شود که این ارتباطی به تراکم فروشی ندارد. اگر کسی بیش از آنچه در طرح جامع و تفصیلی مشخص شده، اقدام کند، تخلف کرده است مگر اینکه بر اساس شرایط خاصی اقدام کند.
چمران با بیان اینکه تراموای وارد شده آزمایشی است، گفت: اگر تراموا برای خیابان های پیش بینی شده مناسب بود، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تراموای ریلی در تهران جوابگو نیست و ساخت ریل و اجرای آن بسیار پیچیده و زمان بر است و با این ترافیک، بستن خیابان ها برای ریل گذاری حتی در ساعات شب هم دست و پاگیر است.
وی افزود: وقتی مترو داریم و یک وسیله نقلیه انبوه بر سنگین و پاک است، هرچه در این بخش سرمایه گذاری کنیم به نفع ماست اما در مواردی که کمبود داریم از تراموا استفاده می کنیم. بنده تراموا را دیدم اما هنوز نتیجه بررسی ها را نمی دانم. بعد از اینکه پاسخ مثبت یا منفی گرفتیم، اظهار نظر می کنیم. در بودجه رقم ۵۰۰ میلیارد تومان را در تبصره ها در نظر گرفتیم که اگر به نتیجه رسید، استفاده خواهد شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه انتقال تکنولوژی اتوبوس های برقی انجام شده است، اظهار کرد: در تهران و سمنان برای انتقال تکنولوژی قرارداد بسته اند تا بتوانیم ساخت آن را انجام دهیم و امیدواریم به نتیجه برسیم.
وی میزان افزایش عوارض ساختمانی در سال آینده را ۲۶ درصد عنوان کرد و افزود: میزان عوارض ساختمانی بین ۲ تا ۳ درصد کل قیمت ساختمان است و آنچنان تأثیری بر نرخ ساختمان ندارد. ما همین اندک را نیز بیش از این اضافه نکردیم؛ چراکه ممکن بود تأثیر روانی داشته باشد. افزایش در این حوزه کمتر از افزایش قیمت مسکن است.
چمران با تأکید بر اینکه تمام اعضای شورا با هر تفکری با این اعتقاد آمدند که خدمت کنند، یادآور شد: در این مسیر باید شورا در مواردی پا روی درخواست های خود بگذارد. بنده بارها در مورد مسائلی که تصویب شده، موافق نبودم اما چون مصوبه شورا بوده از آن دفاع کردم و دیگر اعضا نیز عموماً این موضوع را رعایت کرده اند. اگر ایده ما خدمت به مردم و آسایش آنها باشد، هرچه کار کنیم، کم تلاش کرده ایم.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تاکنون اینگونه سابقه نداشته که اعضای شورا به سطح محلات بروند، تصریح کرد: اعضا بین مردم حضور دارند و ملاقات های عمومی برقرار و مطالبات خاصی مطرح می کنند که شاید وظیفه قانونی آنها نباشد. برای مثال در حوزه کمبود آب و استفاده از پساب و نظایر آن جلوتر از برنامه ای هستیم که پیش بینی شده بود.
وی با بیان اینکه تهران با کم آبی روبه رو است و برای هر تابستان، تن وزارت نیرو می لرزد، اظهار کرد: همانطور که ناترازی برق را شاهد بودیم، اگر دقت نشود ناترازی آب را نیز شاهد خواهیم بود که البته باید فراتر از دقت باشد.
حتی اتومبیلهای سواری برقی هم مجهز به موتور کوچک بنزینی هستند
چمران با اعلام اینکه اتوبوس ها نزدیک به هم و شبیه به هم هستند که به تمام کشورهای دنیا صادر می شود، اظهار کرد: آخرین پیشرفت هایی که در زمینه برقی سازی صورت گرفته فراتر از این است که باک دیزلی کوچکی برای گرمایش اتوبوس تأمین شده باشد که البته آن هم ارتباطی به پیمایش ندارد. امروز حتی اتومبیل های سواری را نیز مجهز به موتور کوچک بنزینی کرده اند که مرتباً شارژ می شود.
رئیس شورای شهر تهران گفت: با این اقدام نیازی به این نیست که خودروها در جاده ها و مناطقی که جایگاه شارژ ندارند، به مشکل برخورد کنند و از توان موتور دیزلی استفاده می کنند. این آلودگی آن آلودگی نیست که باید آن را در نظر بگیریم. به هر حال اتوبوس ها برقی است و اینکه در فصل زمستان از باک دیزلی کمک بگیرد، از برقی بودن آن نمی کاهد.
وی با بیان اینکه حمل و نقل عمومی برای توسعه نیاز به زیرساخت دارد، اظهار کرد: کشورهایی که بزرگراه ایجاد نمی کنند، به اندازه ای رسیده اند که دیگر اراضی برای تبدیل به بزرگراه ندارند. وقتی هنوز از نظر خیابان ها و جاده ها نسبت به شهر و جمعیت کمبود داریم، باید نسبت به این موضوع اقدام کنیم. تا وقتی کمبودها را جبران نکنیم طرح جامع جبران نخواهد شد.
۴۸ درصد درآمدهای شهرداری پایدار است
چمران در پاسخ به پرسش خبرنگار شهر، در رابطه با پیش بینی بودجه برای واردات واگن های مترو با بیان اینکه پیش پرداخت واگن های چینی هنوز کامل انجام نشده است، گفت: این موضوع به هیئت دولت رفت اما هنوز نمی دانیم تصویب شده است یا خیر. شهرداری نزدیک به ۱۰ درصد را پرداخت کرده و مابقی نیز باید تأمین شود. اگر این رقم پرداخت شود مابقی به صورت فاینانس و از طریق منابع پرداخت خواهد شد و نیازی به لحاظ شدن اعتبار در بودجه نیست.
رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار شهر در رابطه با درآمدهای پایدار در لایحه بودجه شهرداری تهران نیز گفت: وقتی درآمدهای شهرسازی را ناپایدار تصور کنیم، این رقم افزایش می یابد. نزدیک به ۴۸ درصد درآمدهای ما پایدار است که در سال های گذشته هم همین درصد بوده است. برخی درآمدها بی جا در بخش ناپایدار در نظر گرفته می شود.
وی افزود: ما عوارض را درآمد ناپایدار در نظر می گیریم؛ درحالی که اگر مردم در یک سال کمتر خرید کنند، ارزش افزوده هم کاهشی می شود که ناپایدار خواهد بود.
چمران در مورد پروژه های مشارکتی نیز گفت: سرمایه گذاری های خوبی در این زمینه صورت گرفته که باید گزارش آن در صحن ارائه شود. در هر صورت اعتبار مورد نیاز برای پروژه های مشارکتی جهت سهم شهرداری در نظر گرفته شده است؛ برای مثال برای پروژه صبا این اعتبار پیش بینی شده و سعی کردیم تا پایان سال اختلافات رفع شود. هم در متمم بودجه و هم در لایحه سال آینده این رقم مصوب شده که طرح به نتیجه برسد.
چمران در مورد دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: آنچه در دولت هست به شورا ارتباطی ندارد. صحن شورا در سایت پخش می شود و همه می بینند. در این صورت ضرورتی بر چاپ و در اختیار قرار دادن نیست. در سایت باید اطلاعات بیشتری ثبت شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ثبت جزئیات جلسات کمیسیون ها شدنی نیست، گفت: تنها مصوبات کمیسیون ها به ثبت می رسد اما جلسات صحن علنی شورا به طور مستقیم پخش می شود. در گذشته باید جلسه پایانی تصویب بودجه را در روزنامه رسمی چاپ می کردیم اما امروز به این موضوع نیاز نیست.
ادامه دارد…
کد خبر 928934
-
تفاوت تراکم و تراکم فروشی در شهر+ جزئیات| انتقال تکنولوژی اتوبوس های برقی به سایر شهرها
-
افزایش سهم مناطق جنوبی تهران از کیک بودجه
-
ضررهای مداوم در بورس این مرد ایرانی را غارنشین کرد + فیلم
-
واکنش شدیدالحن به سخنان حسن روحانی درباره مذاکره با آمریکا
-
ادعای وزیرخارجه ترکیه علیه ایران: تحولات منطقه درس بزرگی به ایران داده است | به مقامات ایرانی گفتم …
-
در حال نزدیک شدن به قله هستیم | هرچه به قله نزدیکتر می شویم تیر های شیاطین نیز بیشتر میشود
-
تصمیم نهایی کریس رونالدو در خصوص سفر به ایران
-
مجادله پزشکیان با یک امام جمعه درباره قیمت دلار + ویدئو
-
کار ترامپ و زلنسکی به مشاجره مقابل دوربینها کشید | ویدئو
-
واکنش شدیدالحن به سخنان حسن روحانی درباره مذاکره با آمریکا
-
اقدام غیرمنتظره دورسون بین دو نیمه دربی | کارتال: دوست نداشتم از دستت بدهم
-
تقویم ۱۴۰۴ را ببینید ؛ سال آینده چند روز تعطیلی داریم ؟ | فهرست کامل تعطیلیهای سال ۱۴۰۴ ؛ از تعطیلات جذاب پشت سر هم تا زمان تحویل سال ۱۴۰۴
-
موج سنگین بارشها وارد کشور میشود | هوای سرد تا این روز بر کل کشور خیمه زده است | وزش باد شدید در مناطق زیادی از جمله تهران آغاز میشود + فیلم
-
کار ترامپ و زلنسکی به مشاجره مقابل دوربینها کشید | ویدئو
-
تصاویر ورود آب از افغانستان به ایران | اولین سیلاب به هامون رسید + ۲ فیلم
-
تصمیم نهایی کریس رونالدو در خصوص سفر به ایران
-
راهاندازی باند فساد و فحشا توسط دانشجوی دکترا | ۱۳ زن جوان دستگیر شدند
-
سلاح جدید ایران در برابر غرب رونمایی شد + جزئیات
-
جنجال کت و شلوار نپوشیدن زلنسکی در کاخ سفید + فیلم